2013 markerar premiärsäsongen för det nya formelbilsmäster- skapet Formel Renault 1.6, som introduceras i Sverige som en del av support-paketet kring standardbilsserien STCC. Klassen fyller ett tomrum i svensk motorsport, som under de senaste åren helt har saknat ett formelbilsalternativ för unga talangfulla juniorer på väg uppåt i karriären.

 

Alla bilar i Formel Renault 1.6 är identiska, och är byggda enligt samma specifikationer såväl på chassi- som motor-sidan. Det standardiserade reglementet säkerställer att kostnaderna hålls på en rimlig nivå, samtidigt som förarnas skicklighet bakom ratten blir den i särklass viktigaste faktorn i jakten på framskjutna resultat.

 

Formel Renault 1.6 är en enklare version av internationellt etablerade Formel Renault 2.0, där den huvudsakliga

skillnaden utgörs av motorkapaciteten (1.6 liter i förhållande till 2.0).

prestanda

CHASSI Kolfibermonocoque Hjulbas: 2630 mm Vikt: 470 kg

 

MOTOR Renault K4M, 1.6 liter Maximal effekt: 140 hk vid 6750 RPM Vridmoment: 157 Nm vid 4500 RPM

 

VÄXELLÅDA 5-växlad sekventiell (SADEV)

 

PRESTANDA Toppfart: 225 km/h Acceleration 0-100 km/h: 2.9 sekunder Snabbast kurvhastigheter i svensk motorsport